22 Mayıs 2008 Perşembe

Firmaların Globalleşmesi Kime Ne Kazandırır ?

Firmaların globalleşmesinin kime ne kazandırdığı konusunda basit bir fikir jimnastiği yapalım.

Aynı ülke içinde aynı konuda iş yapan 2 yerel firma düşünelim.


Bu firmalardan birisi diğerine göre daha güçlüyse daha fazla gelir elde eder. Kim kazanırsa kazansın yaratılan kar ülke içinde kalır.

Aynı konuda iş yapan 2 firma iki farklı ülkeye ait olsun.Kendi ve birbirlerinin ülkelerinde iş yapsınlar.Bu durumda en fazla kar güçlü firmanın ülkesine gidecektir.

Güçlü olan firma kendi ülkesindeki faaliyetlerinden oluşan karın diğer ülkeye gitmesini engelleyecek ,ayrıca diğer ülkede elde ettiği karı ülkesine transfer ederek kendisine ve ülkesine ek bir gelir kazandıracaktır.

Bir ülke kazanacak diğeri kaybedecektir.


Güç farkının binlerce firma ve onlarca ülkede olduğunu düşünelim.

İki firmadan birisi diğerine göre neden güçlü olabilir ?


Cevabı basittir.

Teknoloji ,üretim maliyeti,yönetim , pazarlama ,yenilikçilik , lojistik yönetimi gibi farklardan dolayı.

Yukarıdaki unsurların temelinde ise farkı yaratan yalnızca bilgidir.

Diğer ülkedeki firma da isterse bilgiye erişebilir.

Acaba diğer ülkedeki firmada bilgiye nasıl ulaşacağını ve nasıl kullanacağını bilseydi güçlüden daha güçlü olabilir miydi ?

2 yorum:

Adsız dedi ki...

Firma bazında güçlü olabilmek için faktörler çok farklı.Aynı zamanda güçten anladığımıza bağlı.Güç kimi zaman ekonomik,kimi zaman marka,kimi zaman firma geleneği olabilir ve etkilerini değişik zaman periyotlarında gösterebilir.

Dr.Firma dedi ki...

Yazıda güçten kastedilen sizin eklediklerinizde dahil olmak üzere tüm artı değerler sonucu ortaya çıkan ekonomik gücün bütünü.