3 Ağustos 2008 Pazar

Farklı Pazarlarda Zincir Mağazacılığın Yapılandırılması Ve Franchising

Zincir organizasyonlar , pazarın farklı bölümlerine yayılmış olan mağazalarla işleyerek önemli farklılıklara sahip müşteri gruplarına hizmet verirler.

Bu yayılmada genel merkez tarafından beklenen uzlaşı 2 nedenle mağazaları kontrol yeteneğidir.

- Farklı bölgesel özellikler ,mağaza yöneticilerinin davranışlarının izlenme şeklini zorlaştırır.

- Farklı sınıflarda müşteri temelindeki zincir ,müşteriye hizmette zorluklar yaratır ve yerel ihtiyaçlara uyum sağlayabilmiş yöneticiler gerektirir.

Bu çalışma ,pazara yayılma şekli açısından şirketin organizasyonel yapılanmasında sistemin önemini ortaya çıkarır.

Sonuçlar yönetici ve danışmanlara , farklı pazarlardaki rekabeti kontrol altına alarak zincirin coğrafi olarak büyütülebilmesine şans verir.

Anahtar kavramlar ;

Farklı bölgelerdeki zincir tecrübeleri yetkilerin arttırılabilmesi satışların teşvik edilebilmesi için franchising ‘in bir seçenek olduğunu gösterir.

Özellikleri farklı bölgelerde geniş bir alana yayılmış mağazalar franchising ile bir bütün olarak görülebilir.

Franchising olmayan zincirlerin pazara yayılması , işletmelerde operasyonların uzamasına neden olur.Bu durum harcamaların da artması demektir.

kaynak:hbs

2 yorum:

Adsız dedi ki...

Zincir işletmelerde özellikle perakendecilikte son zamanlarda çok dikkatimi çeken bir olay var.Migros-Carrefour gibi devlerle rekabete giren taşradaki yerel perakendecilerin pazar paylarını büyük miktarda arttırarak net olarak üstünlüklerini ilan ettiklerini gözlemledim.Bunun sebebi de yerel marketlerin değişen mahalli şartlara adaptasyonu ve dinamiklikleri.Oysa devlerdeki sistem tüm işletmelerde aynı şekilde işliyor ve bir hantallık mevcut.Hatta taşrada zarar eden işletmelerini büyük şehirlerdeki işletmelerin karları ile sülbanse ettiklerini ve zamana yatırım yaparak karsız taşra işletmelerini kapatmadıklarını biliyoruz.Ancak büyük şehirlerdeki üstünlükleri tartışılmaz.

Dr.Firma dedi ki...

Verdiğiniz bilgi bir kaç açıdan önemli ;

- Bu konuda faaliyet gösteren yerel işletmelerin değişen şartlara kolay adaptasyonu başka sektörlere de örnek olabilir.

Girişimcilerimizin bir çok ülke ile karşılaştırıldığında bu konuda artıları var.

Yalnız bazen pazardaki değişimi anlamadan ve bilgiye dayanmadığı için yanlış anlayarak anladığını sandığı haliyle adapte olmaya çalışınca rekabetten uzaklaşıyorlar.

- Franchising farklı pazarlarda adaptasyonu kolaylaştıyor.Örneğin bahsettiğiniz konuda olsaydı sonuç farklı olabilirdi.

Siteye Anadoludan iki şehirden geçmişte gelen mesajlar vardı.

Bir tanesinde ;

Büyük bir zincir marketten süt alan müşteri bozuk çıkınca değiştirmek için bir çok presedürle karşılaşmıştı.

Diğerinde ise yerli bir firmanın franchise mağazasından ayakkabı satın alan müşteri ayakkabı sorunlu çıkmasına rağmen franchise tarafından oyalanmıştı.

Her iki müşteri de alışveriş yaptığı mağazalara bir daha uğramayacağını belirtmişti.

Franchising doğru bir uygulama.Ancak zincir mağazalar kontrolsüz kalırsa firma imajını zedelediği gibi müşteride kaybettirebiliyor.