10 Eylül 2007 Pazartesi

Firmalarda Finansal Yönetim

Firmada Rakamlarla direkt ilgili olan işlemler şunlardır ;


Muhasebe Birimi :

Bir firmada en önemli konulardan biri , faaliyetin rakamsal boyutunun kayda geçirilmesidir.Kayıtlar düzenlenir ve sonucunda bilanço ve gelir tablosu çıkartılarak dönem içinde yapılan işlerin sonuçları elde edilir. Vergiler ,sigortalar gibi zorunlu yükümlülüklerin takibi de bu birimin kontrolündedir.

Tahsilat – Ödeme :

Firmanın alacak ve borçlarının takibi ve sonucunda tahsilat ve ödemelerin gerçekleştirilmesidir.

İthalat – İhracat :

Operasyonel ve mevzuat bilgisi gerektirir.

Banka İlişkileri ve Nakit Yönetimi :

Masraflar , kur , faiz , kredilerin ,kredililendirilme ve fonların yönetilmesidir. Maliyetlerin düşürülmesi ve gelirin arttırılması ile ilgili olduğundan nakit yönetiminde yapılacak doğrular ve yanlışlar direkt olarak gelir artışı ve kaybı sonucunu doğurur .Atıl fonların yönetimi ,dövizli işlem varsa Forward ,Option gibi işlemleri içerir.

Finansal Matematik :

Alım - Satımların peşin veya vadeli olması durumunda hangisinin firma lehine olacağı ,ödeme sistemleri , ne şekilde fiyatlama yapılması gerektiği ,peşin- kredili alım – satımlarda avantajlı olanı seçme imkanı verir. .Konuya hakim olunması rekabetsel avantajlar sağlar .

Risk Yönetimi :

Alacak ve yükümlülüklerin,farklı para cinslerinin ne şekilde hedge edilmesi (riskin azaltılması veya ortadan kaldırılması ) gerektiği ,kredilerin bu yönde düzenlenmesi gibi konulardır.

Maliyet ve Verimlilik Yönetimi :

Maliyetlerin tam olarak belirlenmesi sağlıklı bir fiyatlamaya olanak sağlar.İstatistiki sonuçlar neden verimli olunup olunmadığı sorularının cevaplarını verir.

Bütçe :

Temelde , Firmanın gelecek dönemler için hedeflenen satışlarının ,maliyetlerinin ,giderlerinin ,faaliyet dışı gelir giderlerinin gerçekleşmesi sonucunda ne kadar gelir elde edebileceğini gösterir .Kısaca gemi istenen koşullarda ilerlerse istenilen limana varılıp varılamayacağını gösterir .Doğru olan ilk yılı 3 ‘er aylık dönemlerde olmak üzere en az 3 yıllık yapılması ve iyi ,kötü durum senaryolarında da teste tabi tutulmasıdır.Dönem sonlarında gerçekleşen sonuçlarla karşılaştırılıp sapmaların nedenleri araştırılmalıdır. Tüm birimlerle koordinasyon ve ekonomi ,para piyasaları bilgisi de gerektirir.

Mali Analiz :

Mali Analiz sonucu yapılacak yorumlar Firmanın geçmişten bu güne gidişatını gösterir. Doğru yolda olunup olunmadığı konusunda önemli ipuçları verir.Doğru yorum tecrübe gerektirir.

Nakit Akış :

Fiili Tahsilat ve Ödeme tarihlerine göre oluşturulan tablodur. Aylık bazda yıllık yapılmalıdır.

Fizibilite :

Yatırım dönemlerinde doğru maliyetlere ulaşılabilme yüzdesini yükseltir.Sonuçları Bütçe ve Nakit akışıyla direkt ilgilidir.

İç Denetim :

Rakamların herhangi bir kötü niyet veya verimliliğe yönelik denetlenmesidir.

Ülkemizde Sistem Nasıl İşliyor ?

Bir çok firmada ;

Zorunlu olan Muhasebe ,Tahsilat – Ödeme ,İthalat – İhracat ,yüzeysel Banka İlişkileri gibi operasyonel işlemler ve bazılarında plansız bir İç Denetim dışındakiler yapılmaz .Belirtilen işlemler genelde Muhasebe birimince yapılır.Bazıları ise bu birime tahsilat - ödemeyi ve ithalat ihracatı takip edecek elemanlar eklerler .

Operasyonel işlemler firmanın faaliyelerinin devamında temel teşkil etmelidir.

Diğer taraftan baktığımızda ;

İstikrarlı ve sürdürülebilir Başarıyı yakalamak isteyen orta ölçekli ve büyük firmalar için başka etkenlerde çok önemlidir.

Mali Analiz yapılmadığı , sonuçlar ve ipuçları doğru değerlendirelemediği taktirde farkında olmadan para kaybettirir.Firma Performansı ölçülemez Bazen ise sonuçlar para kaybetmenin ötesine geçer .

Bütçe yapılmadığı taktirde o gün firmanın durumu iyi olsa bile yapılabilecek hatalar tam olarak farkedilemez ,performans sapmaları kısa vadede ortaya koyulamaz ,orta ve uzun vadede rekabet gücü ,para kaybı ve daha kötü sonuçlar ortaya çıkabilir. Kısaca bütçeyi önemsemeyen bir firma , rotasını bilmeden giden bir gemiye benzer .

Nakit Akışı genelde doğaçlama yapılmaktadır.Oysa çok önemlidir. İyi yönetilmediği durumlarda firma iyi durumda dahi olsa likidite sıkışıklığından dolayı zorluklar yaşanabilir.


Banka ilişkileri ile ilgili ; masraf ,komisyon ,faiz ,kredilendirilmede önemli unsurlar ,alternatif banka seçimi konularına yeterince konsantre olunmadığı taktirde farkedilmeden para kaybedilir.

Nakit Yönetimi açısından fonlarını yönetemeyen ,dövizli alacak borçları varsa bunları öngörüler ışığında değerlendiremeyenler farkında olmadan önemli para kaybederler.

Risk Yönetiminin önemsenmemesi para piyasalarında olabilecek değişikliklerde yüksek maddi kayıplara yol açabilir. Farkedilmeden alınabilecek büyük riskler olumsuz senaryolarda asıl faaliyet karlı olsa dahi firmanın geleceğini etkileyebilir.

Maliyet ve Verimliliğin yeterince sağlıklı olmaması doğru fiyatlamayı imkansız kılar.

Fizibilite ‘nin doğru bir şekilde yapılmaması firma faaliyetini zora sokabilir.

İthalat ve İhracat konularındaki bilgi eksikliği maddi kayıplara yol açabilir ,yasal sorunlara neden olabilir .

Finansal Matematiğin önemsenmemesi ciro ,dolaysıyla kar kayıpları ,maliyet artışlarına yol açar .

İç Denetim ‘in gerektiği gibi uygulanmaması olası kötü niyetli işler veya maliyet artışları nedenleriyle kar kayıplarına yol açar .

Bu işlemlerden her biri ayrı bir uzmanlık gerektirmekle birlikte ;

- Bütçe ,Mali Analiz , Nakit Akış ,Fizibilite
- Banka İlişkileri , Nakit Yönetimi ,Finansal Matematik ,Risk Yönetimi ,Maliyet ve -Verimlilik Yönetimi
- İthalat - İhracat
- İç Denetim


Başlıklar halinde toplanabilir .

Bu konulara konsantre olunması firma röntgeninin çekilebilmesine olanak sağlar. Bu bilgilere sahip olunmadan '' Firmamı tanıyorum '' veya ''İşi Doğru Yönetiyorum '' demek mümkün değildir.Zaten firmalarda finansal sorunlar veya farkedilemeyen kazanç kayıpları çoğunlukla firmanın yönetimlerce yeteri ölçüde tanınamamasından dolayı ortaya çıkar.

Firmalar genelde operasyonel temel işlemler dışındaki konularda uzmanlaşmış insanlar çalıştırmazlar .Bunun en önemli nedeni ise sağlayabileceği kısa ve uzun vadeli kar artışı ,risk azalışı ,firmanın daha başarılı olmasına olacak katkıların ne şekilde sağlanabileceği konularında bilgi sahibi olunamamasıdır .


Konular farklı ve detaylı olduğundan , zaman ayırmak ,konsantre olmak ,en önemlisi farklı bir tecrübe gerektirdiğinden çalıştırdıkları belli konulara odaklanmış çalışanların hepsi hakkında bilgi sahibi olmaları da doğal olarak beklenemez.

Hiç yorum yok: